Szakmai ajánlások a „Mozgásterápia a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására” című akkreditált továbbképzést elvégzett kollégák számára

Kedves Kollégák!

Az elmúlt időszakban történt jogszabályi változásokra (is) reagálva készítettük ezt az ajánlást. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy ez csak ajánlás, mindenki saját belátása szerint alkalmazhatja belőle, amit szeretne. Használata természetesen nem kötelező. Jelenlegi ismereteink alapján készült ez az összegzés. Amennyiben szükséges, az ajánlást frissíteni fogjuk.

  1. A módszer megnevezése: az ügyészség, illetve a bíróság állásfoglalásának megérkezéséig javasoljuk, hogy kerüljétek a Komplex mozgásterápia megnevezést. Helyette a KMT, Komplex mozgástréning, Komplex mozgásfejlesztés megnevezések használatát javasoljuk!
  2. A fejlesztő szakember megnevezése: Eddig sem javasoltuk és ezután is mindenképpen kerülendőnek tartjuk a terapeuta, mozgásterapeuta megnevezés használatát! Mivel nem egészségügyi, orvosi, alternatív gyógyászati tevékenységről, hanem pedagógiai készségfejlesztésről van szó! A bíróság, ügyészség állásfoglalásának megérkezéséig óvatosságból érdemes lehet kerülni a komplex mozgásterápiás fejlesztő kifejezés használatát! A javasolt megnevezések: komplex mozgásfejlesztő, komplex mozgásfejlesztő specialista. Akadémia tagoknak az általa elér fokozat megnevezését javasoljuk használni: regisztrált KMT fejlesztő, minősített KMT fejlesztő, KMT mentor fejlesztő, KMT szakmai konzultáció vezető stb…
  3. Az alkalmazott eljárás megnevezése: az ügyészség/bírós állásfoglalásának megérkezéséig nem javasoljuk a komplex mozgásterápiás fejlesztés kifejezés használatát. Eddig sem javasoltuk és ezután is kerülendőnek tartjuk a terápia, terápiás torna és hasonló kifejezések használatát. Javasoljuk viszont: a KMT fejlesztés, mozgásfejlesztés, neuropedagógiai szemléletű fejlesztés, mozgásfejlesztő foglalkozás, KMT fejlesztő foglalkozás, neuropedagógiai szemléletű fejlesztő foglalkozás kifejezések használatát.
  4. A számlaadásról: vállalkozók a számlát oktatásról állítsák ki minden esetben – hiszen egy pedagógiai szolgáltatásról van szó! Javasoljuk a máshova nem sorolt egyéb oktatás 8559 használatát.
  5. KMT fejlesztést megelőzően végzett tevékenységet javasoljuk 2020.02.15 után „felmérésnek” hívni a „vizsgálat” helyett!
  6.  A felmérés eredményét és/vagy a fejlesztés tapasztalatairól készített írásbeli dokumentumot jogszabályi felhatalmazás hiányában javasoljuk: „véleménynek”, „javaslatnak”, „vélemény és javaslatnak”, esetleg „pedagógiai vélemények és/vagy javaslatnak” hívni. Javasoljuk, hogy kerüld a „szakvélemény”, „szakértői vélemény”, „diagnózis” kifejezések használatát, ha csak a végzettséged és a munkahelyed ezt kifejezetten nem teszi lehetővé a számodra!
  7. Szülők tájékoztatása: a félreértések elkerülése, a korrekt tájékoztatás és jogszabályoknak való megfelelés igazolhatósága miatt javasoljuk, hogy a szülőt lehetőleg írásba, egyértelműen tájékoztassátok a KMT lényegéről, kompetencia köréről és működésének hatásmechanizmusáról, a várható fejlődésről. A tájékoztatás megkapásáról, elolvasásáról megértéséről, az abban olvasottak elfogadásáról a szülő lehetőleg írásban nyilatkozzon!
  8. Amiről kiskorú gyermek esetén a szülőt, nagykorú esetén a fejlesztést igénybe vevőt (a továbbiakban együttesen: ügyfél) mindenképpen tájékoztatni kell:
    1. Az alkalmazott fejlesztőeljárás a KMT
    2. A KMT egy pedagógiai fejlesztőeljárás. Célja a tanulással kapcsolatos készségek és képességek fejlesztése, az iskolai tanulmányi előmenetel segítése, támogatása illetve a tanulmányi előmenetellel kapcsolatos problémák megelőzésének elősegítése.
    3. A KMT nem orvosi, egészségügy, alternatív gyógyászati illetve nem is pszichoterápiás módszer. Nem várható tőle se ortopédiai, se neurológiai, se pszichiátriai betegségek, kórképek vagy zavarok meggyógyítása. Nem célja a mozgásszervi betegségek kezelése és nem célja testi, értelmi vagy érzelmi sérültek rehabilitációja. Nem azonos, nem egyenértékű és nem helyettesítheti se a konduktív pedagógiai, se a gyógypedagógiai, se az orvosi, se a természetgyógyászati, se a pszichoterápiás ellátást, valamint nem azonos, nem egyenértékű és nem helyettesítheti a gyógytornát és a gyógytestnevelést, illetve az itt konkrétan nem felsorolt de hasonló ellátásokat sem! Viszont az előbbiekben felsorolt és azokhoz hasonló területeken problémákkal küzdő gyermekeknél és felnőtteknél is alkalmazható lehet, ha alkalmazása nem kontraindikált.
    4. A KMT alkalmazása során a fejlesztő szakember felelőssége, hogy a KMT speciális módszertanát és alapelveit figyelembe véve állítsa össze és tanítsa be a fejlesztő mozgássorokat. Az ügyfél felelőssége: a fejlesztő szakember iránymutatásainak betartása; saját és/vagy gondozottja testi és lelki egészsége és jóléte; a saját és/vagy gondozottja fejlődése; döntés a KMT fejlesztésben való együttműködésről, vagy az együttműködés beszüntetéséről.
    5. A KMT fejlesztés eredményei nem garantálhatók és előre nem jósolhatók.
    6. A fejlesztést végző szakember végzettségéről, kompetencia köréről, a KMT-ben való jártasságáról, ha van KMT akadémiai fokozatáról. Az ezeket igazoló dokumentumokat, vagy ezek másolatát az ügyfél kérésére meg kell tudni mutatni!
    7. A KMT-vel történő egyéni fejlesztés során a fejlesztő folyamat hossza általában 10-15 találkozás, azaz 1 – 1,5 év, de előfordulnak hosszabb és rövidebb fejlesztő folyamatok is! A kislétszámú csoportos fejlesztés hossza lényegesen nem tér el ettől. A nagylétszámú csoportok fejlesztésének átlagos hossza 3-4 év, de lehetnek olyan gyerekek, akik a nagylétszámú csoportban hatékonyan nem fejleszthetők!
    8. A felmérés várható hosszáról és a kontrollok várható hosszáról.
    9. A KMT fejlesztés helyszínéről, díjáról, lehetséges időpontjairól.
    10. Az egyéni fejlesztés során a fejlesztő mozgássor gyakorlása általában 20-25 percet vesz igénybe. A fejlesztő mozgássort naponta egyszer, egy héten legalább öt napon kell gyakorolni, hogy eredményes legyen. A heti öt gyakorlásról az ügyfélnek kell gondoskodni!
    11. A kislétszámú csoportos fejlesztés során maximum 4 gyerek vesz részt egyszerre a fejlesztőfoglalkozáson. A heti öt gyakorlás ilyenkor is szükséges, ennek a biztosításáról a fejlesztő és az ügyfél egyedi megállapodást köt.
    12. A nagylétszámú csoportos fejlesztésen egyszerre vehet részt egy egész óvodai csoport, vagy iskolai osztály. Ilyenkor a fejlesztő program nincs személyre szabva. A heti 5 alkalom gyakorlás ilyenkor is szükséges, ennek biztosításáról a fejlesztő és az ügyfél egyedi megállapodást köt!
    13. Nem tekinthető KMT fejlesztésnek ha nincs megállapodás a heti 5 alkalom gyakorlásról és nem várható eredmény a KMT fejlesztéstől ha ennél kevesebb alkalommal kerül sor a gyakorlásra.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük