Kulcsár Mihályné

Neuropedagógus, a KMT módszerének kidolgozója

Elérhetőség

  • Telefonszám:
  • Email:

Helyszín, időbeosztás

Szakmai életút

Kulcsár Mihályné Durkó Anna, a magyarországi modern fejlesztőpedagógia megteremtésének egyik jelentős képviselője, a Komplex mozgásterápia kidolgozója és alkalmazója.

  • 1951-ben született, 1969 óta dolgozik pedagógusként.
  • Iskolái: Óvónőképző Főiskola, Tanárképző Főiskola (történelem szak), GYP Tanárképző Főiskola (fejlesztőpedagógia), Mantra Alternatív – Természettudományi Főiskola (4 év), ETI vizsgás kineziológia, NLP-, Agykontroll-, INPP-, NES terápia-, Pszicho Grafo Morbo rajzteszt tanfolyam.
  • Dolgozott óvónőként, napközis, majd alsó tagozatos tanítóként, nevelési tanácsadóban fejlesztő pedagógusként, végül, mint önálló vállalkozó, tanulási problémás gyerekek fejlesztésével foglalkozik. Az 1970-es években kezdett tanítani és látta, érezte, hogy szükség lenne egy olyan módszerre, mellyel a tanulási nehézséggel küzdő gyerekeken tudna segíteni, illetve megelőzni a problémát. Vizsgálódásai egyre inkább a mozgás felé terelték figyelmét. Saját tapasztalatai is megerősítették a szakirodalomban tanultakat: milyen összefüggés van a mozgás és az idegrendszer fejlettsége – érettsége között.
  • A szakirodalomra és saját tapasztalataira támaszkodva kidolgozta mozgásterápiáját – Mozgásterápia a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására – melynek segítségével minimális eszközigénnyel megelőzhető, illetve lényegesen csökkenthető, vagy felszámolható a tanulási nehézség. Módszerével, melyet minden érdeklődő pedagógus elsajátíthat, viszonylag rövid idő alatt javulnak a diszlexiás, diszgráfiás tünetek, és enyhülnek a kialakult magatartási problémák. Rendszeres gyakorlással az alacsonyabb IQ-val rendelkező gyerekeknél mérhető szintemelkedés érhető el. A módszer sikeresen alkalmazható felnőtteknél is (A genetikai alapú tanulási problémák megoldására más módszerek is kellenek.) A módszert igyekszik mindenki számára hozzáférhetővé tenni. 1988 óta oktatja tanfolyam formájában, 1999 óta akkreditált továbbképzésként, kiadta könyv formájában is 1990-ben.
    IV. Országos Komplex Mozgásterápia Konferencia – Innovációk a mozgásterápiás fejlesztésben, 2021.04.17.„Tanulási problémákkal küzdő gyerekek vizsgálati módszerei és terápiája” címmel, 1995-től a „Tanulás öröm is lehet” címmel. Az első összefoglaló jellegű jegyzetet 1987-ben készítette, de nem kerül kiadásra.
  • Munkája során meggyőződésévé vált, hogy az idegrendszeri érettlenség mellett, a lelki traumák is jelentős szerepet játszanak a tanulási nehézség és magatartási zavar kialakulásában. Ezen lelki traumák feloldására dolgozta ki a „Technikák a tanítással tanulással kapcsolatos pszichés gátlások oldására” című módszerét, mely egyaránt használható óvodás és általános iskolás korú gyermekeknél, és segítséget ad a velük foglalkozó pedagógusok számára.
  • Folyamatosan tanul, iskolákat végez. Egyre több és szorosabb összefüggéseket fedez fel az idegrendszer mozgásterápiával történő fejlesztése és a tanulási folyamtok, tanulási képességek fejlődése között.
  • Óvodás – iskolás korú gyerekekkel foglalkozik és tanfolyamokat, előadásokat tart országszerte, egyre gyakrabban külföldön is (Románia, Szlovákia). Módszerét folyamatosan fejleszti és kiterjeszti mozgásproblémákkal küzdő csecsemők, kisgyermekek kezelésére is.