Te is érezted már bizonytalannak magad, amikor a gyermeked fejlesztéséhez kerestél segítséget? Néha elég egy kedves mosoly vagy egy jól hangzó végzettség, és már döntünk is – ám ott motoszkálhat bennünk a kérdés: vajon ez tényleg elég? A cikkben arról lesz szó, hogyan hozhatsz olyan döntést, amely valóban a gyermeked előrehaladását szolgálja, miközben önmagadra is figyelsz. Ha kíváncsi vagy rá, hogyan érdemes tájékozódni, és szeretnéd felismerni a saját szükségleteidet is ebben a folyamatban, tarts velünk! A kulcs sokszor abban rejlik, hogy saját magunkat is türelmesen, együttérzőn figyeljük, miközben a legjobb megoldást keressük.
Szeretnéd a legjobb szakembert megtalálni a gyermeked fejlődéséhez, de nem tudod, hogyan dönthetsz valóban megalapozottan?
Természetes, ha bizonytalannak érzed magad, hiszen manapság rengeteg specialista, fejlesztő, tanácsadó és terapeuta közül választhatsz. Már eleve nagy lépés, hogy szeretnél segíteni a gyermekednek – de biztosan te is érzed, hogy önmagában a diploma vagy a „szép honlap” és a jól hangzó ígéretek még nem garantálja a hatékony fejlődést.
Az alábbi gondolatokkal és kutatási eredményekkel szeretnék neked egy átfogóbb képet adni arról, mi mindenre érdemes figyelned, amikor egy szakemberre bízod a gyermeked mindennapjait és a jövőjét.
Miért tűnik minden szakember elsőre egyformának?
Biztosan veled is előfordult már, hogy laikusként nehezen láttad a különbséget két, papíron ugyanúgy képzett szakember között. Egy kutatás (Ferreira & Martinsone, Journal of Teacher Education, 2020) pontosan erre világít rá: több száz szülőt kérdeztek arról, milyen szempontokat tartanak fontosnak a fejlesztő szakember kiválasztásánál. A válaszokból kiderült, hogy bár a végzettség elvileg nagyon lényeges, a döntő tényezők mégis gyakran olyan „személyesebb” dolgok, mint a barátságos fellépés, a magabiztos kommunikáció vagy a kellemes megjelenés.
Persze ez teljesen érthető, hiszen az első benyomás, a bizalom kiépülése sokszor egy pillanat alatt történik, és az érzéseinket nem mindig tudjuk pontosan megfogalmazni. Ugyanakkor a kutatás arra is rámutatott, hogy a külsődleges tényezők vagy a „megnyerő stílus” önmagában nem garantálja a tényleges eredményességet. Biztosan hallottál már arról, hogy valakinek minden papírja, végzettsége „stimmel”, mégsem érnek el vele a gyerekek mérhető fejlődést, miközben mások talán kevesebb látható címmel is szinte „csodát” tesznek. Ez a látszólagos ellentmondás sok szülőben kelt bizonytalanságot.
A tudományos kutatások sokkal többet mondanak a papíroknál
Ahhoz, hogy biztosabb legyél a döntésedben, érdemes egy kicsit a kutatásokra is támaszkodnod. Az imént említett, 2020-as vizsgálat megmutatta, hogy a szülők szempontjai gyakran félrevezetőek lehetnek, mert az első benyomásoknak túl nagy jelentőséget tulajdonítanak. De vajon mi az, ami valóban fontos egy szakembernél?
- Folyamatos önképzés:
A legtöbben úgy gondolják, hogy a diploma megszerzése után véget ér a „tanulás”, pedig a gyermekfejlesztés világa gyorsan változik, új módszerek, új megközelítések jelennek meg. Egy hiteles szakember nem engedheti meg magának, hogy beragadjon a régi sémákba. - Szakmai közösségekhez tartozás:
A folyamatos szakmai párbeszéd és a szupervízió kiemelkedően fontos. Számíthatsz rá, hogy aki rendszeresen részt vesz szakmai találkozókon, konzultációkon, biztosabban halad a „jó gyakorlatok” és eredmények felé. - Reális célok, átlátható tervek:
Egy szakember hiába kedves és meggyőző, ha teljesíthetetlen elvárásokat vagy irreális ígéreteket ad. „Egy hónap alatt rendbe tesszük a figyelemzavarát” – talán te is hallottál már efféle kijelentéseket. Pedig a fejlesztés sosem varázsütésre történik, mindig türelemre és kitartásra is szükség van.
Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának Neveléstudományi Intézetében futó MoTeL (Models of Teacher Learning) kutatás ugyanezt erősíti meg. A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése egyértelműen összefügg azzal, milyen eredményeket érnek el a gyermekek fejlődésében. Ha egy szakember évtizedek óta nem frissítette a tudását, sokkal kevésbé tud reagálni a változó igényekre. És hát mindannyian szeretnénk, hogy a gyermekünk megkapja a legaktuálisabb, leghatékonyabb segítséget.
Személyes történet arról, ha valami mégsem működik
Talán már te is tapasztaltad, hogy hiába felel meg „minden követelménynek” egy fejlesztés, mégsem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Egy alkalommal hozzám fordult egy kétségbeesett szülő, aki egy mozgásfejlesztéssel dolgozó módszertan otthoni gyakorlataival szenvedett. Minden nap tornáztak, igyekeztek pontosan tartani magukat a kapott tanácsokhoz, mégis csak nőtt a feszültség, és a gyermek egyre határozottabban ellenállt az otthoni feladatoknak.
Hónapok után sem jelentkezett semmilyen igazi előrelépés: a magatartási és beilleszkedési nehézségek, a figyelemzavaros tünetek nem javultak, sőt, a sok konfliktus miatt inkább fokozódtak. Amikor végighallgattam őket, azt tanácsoltam, hogy merjenek másik utat keresni. Ha valami ennyire nem működik, és csak növeli a családban a stresszt, érdemes elgondolkodni a módszer vagy a szakember leváltásán – a szülő önmagában nem tehet arról, ha a fejlesztés nem hozza meg a kívánt eredményt.
Melyek a legfontosabb kérdések a szakember felé?
- Tagja-e szakmai szervezetnek?
Egy olyan szakértő, aki elkötelezetten vesz részt szakmai közösségekben, nagyobb eséllyel követi a legújabb kutatásokat és módszereket. - Hogyan képezi magát folyamatosan?
Gyorsan változó a gyerekek fejlesztésének területe, ezért fontos, hogy a választott szakember lépést tartson az újdonságokkal. - Milyen szakmai támogatásban részesül?
Egyedül dolgozik, vagy csoportban, esetleg rendszeresen konzultál a kollégáival? A szupervízió sokat segít az új nézőpontok kialakításában. - Milyen reális eredményeket várhatsz?
A túlzó, meseszerű ígéretek gyanúsak. A valóban hiteles szakember nem fél beszélni arról, ha több időre vagy kitartásra lesz szükségetek. - Türelmes és empatikus a családdal?
Elsőre talán ez kevésbé tűnik „szakmai kérdésnek”, de hatalmas jelentősége van. Egy gyermekkel dolgozó szakembernek nemcsak a technikai tudása fontos, hanem az emberi hozzáállása is.
Miért érdemes elköteleződni a rendszeres fejlesztés mellett?
Egy 2017-es kutatás (Dr. Józsa Krisztián és munkatársai) rámutatott, hogy a rövid ideig, de napi rendszerességgel végzett fejlesztő tevékenységek nagyon hatékonyak lehetnek – feltéve, hogy a gyermek örömét leli bennük. Ha szülőként látod, hogy a gyermeked könnyebben veszi az akadályokat, szívesebben csinálja a feladatokat, akkor az egész családban oldódik a feszültség. A közös sikerélmény pedig összehozza a családot, és megerősíti a gyermek önbizalmát.
Nagy különbségek a végzettségen túl
Sok szülő abból indul ki, hogy „ha van diplomája, akkor biztosan ért hozzá”. De gondolj csak bele: ha egy orvos nem frissíti a tudását, miközben az orvostudomány rohamosan fejlődik, mennyire lehet hatékony az évek múlásával? Ugyanez érvényes a fejlesztő szakemberekre is. A MoTeL kutatás szerint a folyamatos képzés, a szakmai közösségben való aktív részvétel és az új módszerek elsajátítása mind-mind kulcsfontosságúak a hatékony gyermekfejlesztéshez.
Három konkrét lépés a tudatos szakemberválasztáshoz
- Gyűjts minél több információt
Ne félj megnézni a szakember honlapját, szakmai önéletrajzát, vagy megkérdezni, mikor és milyen továbbképzéseken vett részt. A „papír” egy jó alap, de legalább ilyen lényeges, hogy folyamatosan képezze magát. - Kérdezz rá a szakmai kapcsolataira
Az első konzultáción bátran kérdezd meg: „Milyen szakmai közösségben vagy jelen?”, „Melyik szakmai szervezet honlapján találom meg a neved a tagok között?”, „Szoktál-e szupervízióra járni?”, „Mennyire követed az új fejlesztési módszereket?”. Egy őszinte és nyitott szakember ezekre a kérdésekre örömmel válaszol. - Figyeld a gyermeked reakcióit
Ha azt látod, hogy a gyermeked ellenáll a fejlesztésnek, netán hetek-hónapok alatt sem mutatkozik semmiféle pozitív változás, érdemes újragondolni, jó helyen vagytok-e. Az a szakember, aki valóban figyel a gyermeked igényeire és jelzéseire, észreveszi, ha módosításra vagy módszerváltásra van szükség.
A Komplex mozgásterápiáról (KMT) és a KMT Akadémia szakembereiről
A KMT – vagyis Komplex mozgásterápia – egy pedagógiai fejlesztő módszertan, amely a mozgás segítségével támogatja a gyermekek kognitív és érzelmi fejlődését. Mivel a módszer alkalmazása megköveteli a pedagógiai alapelvek és a rendszeres gyakorlás ismeretét, a KMT Akadémia különösen nagy hangsúlyt fektet rá, hogy a szakemberek:
- folyamatos továbbképzéseken vegyenek részt,
- igénybe vegyenek szakmai konzultációkat és szupervíziót,
- nyitottan álljanak más módszerekhez is, ha az adott helyzet úgy kívánja.
Ha kíváncsi vagy, hogy a gyermeked számára a Komplex mozgásterápia volna-e a megfelelő út, érdemes lehet olyan szakembert keresned, aki a KMT Akadémia tagja. Így biztos lehetsz benne, hogy a szaktudást és a folyamatos fejlődést egyaránt komolyan veszi.
Zárógondolat: a tudatos kérdezés a kulcs
A szakemberválasztás során semmi sem fontosabb, mint hogy merj kérdezni, és ne érezd magad kellemetlenül, ha kíváncsi vagy a végzettségén túl arra is, pontosan hogyan dolgozik és kikkel működik együtt. A jó szakember tisztelni fog azért, mert tudatos vagy, és te is megkönnyíted a helyzetét azzal, hogy egyértelműen jelzed, milyen elvárásaid vannak.
Az a jó, ha nem csak te, hanem maga a szakember is rendszeresen reflektál a saját munkájára, keresi a fejlődési lehetőségeket, és egy szakmai közösséghez tartozik. Így találhatod meg azt a partnert, aki tényleg támogatni tudja a gyermekedet abban, hogy önbizalommal és örömmel fedezze fel a világot.
Ne feledd: attól még, hogy valaki papíron minden kritériumnak megfelel, a valódi hitelességet a folyamatos tanulás, a szakmai szervezethez tartozás és a gyermeked igényeihez való empatikus, türelmes hozzáállás teremti meg. Ha pedig valami nem működik, nincs miért hibáztatnod magad: lehet, hogy egyszerűen más módszer vagy más szakember kell. Merj bátor lenni a döntésedben, kérdezz, kutass és keresd meg azt, aki valóban segíteni tud nektek!
A szerzőről:
Kulcsár György szociálpedagógus, a KMT Akadémia alapítója és a Szülőkikötő podcast szakértője, akinek munkássága a mozgásfejlesztés, az önismeret, a transzgenerációs minták és a tudatos szülőség metszéspontjában mozog. Saját élményeiből és szakmai tapasztalataiból merítve segíti a szülőket abban, hogy jobban értsék önmagukat, felismerjék hozott mintáikat, és bátrabban támaszkodjanak saját ösztöneikre a nevelésben. Írásai és előadásai támogató, szeretetteli szemléletet képviselnek, célja, hogy felszabadító felismerésekhez segítse azokat, akik tudatosabban szeretnének jelen lenni a saját és gyermekeik életében.