Milyen kapcsolatban vagy a KMT – vel? Mit tudhatunk meg rólad?
Katolikus hittanár vagyok és meseterapeuta, többféle meseterápiával kapcsolatos képzést végeztem el. A munkám során azt vettem észre, hogy a mese mellett valamilyen mozgás is segítené a tevékenységemet. Ezért végeztem el a Komplex mozgásterápia tanfolyamot. A kettőt együtt alkalmazom. Általában javasolni szoktam a mozgásfejlesztést is a hozzám fordulóknak a mese mellé.
Sok érdekes, tapasztalatom van ezzel, mert például hoztak hozzám fejlesztésre olyan gyereket, aki félt az iskolától. Kiderült, hogy a félelem mögött olyan problémák húzódtak meg, amit a mozgásterápia tud megoldani, a mese önmagában kevésnek bizonyult.
Mióta foglalkozol a meseterápiával és mióta a KMT-vel?
2017 óta foglalkozom a meseterápiával, 2021 áprilisától a KMT-vel, ez még nagyon friss.
Jól működik együtt ez a két terület? Miben egészítik ki egymást?
Igen, azt látom, hogy jól működik, mind mentálisan, mind fizikálisan megerősíti a KMT a gyerekeket és felnőtteket is. Most épp azon dolgozom, hogy kialakítsak egy felnőtt csoportot. A 75 éves anyukámmal kezdtem el foglalkozni, tornázni, mert a családban van egy szellemi leépülési folyamat, a nagymama is ilyen volt, szóval, anyu is érzi, hogy baj van, úgyhogy megbeszéltük: ez jó lesz neki. Most küzd, mert azt mondja, hogy nehéz csinálni a feladatsort, de nem adja fel és napról napra könnyebb. Szerintem nem nehezek a feladatsorok, de az a tapasztalatom, hogy sok gyereknek is nehezére esik a kivitelezés, amin mindig csodálkozom, hogy milyen fizikai állapotban vannak a gyerekek. Örülök annak, hogy abban is segít a KMT, hogy keveset mozgó gyerekeket mozgásban tart, átmozgat és megerősít. Olyan kisgyermekem is van, aki szemüveges és a szemtorna hatására javult a látása.
Mi hozott a KMT felé?
Már 29 éve tanítok hittant, van négy saját gyerekem, két unokám, látom, hogy manapság sok gyerek szorul segítségre. Érzékelem a számítógépes játékok okozta problémákat, amellett, hogy egyes gyerekekkel nem foglalkoznak eleget, egyszerűen nem érnek rá a szülők. Ezt úgy élem meg, mint mindennapi tragédiát. Amikor egy másodikos kisfiú azt mondja, hogy tudja, ő számítógépfüggő, nem tud tőle megszabadulni és segítséget kér, akkor azt gondolom, hogy ott nagyon nagy szükség van a segítségnyújtásra, a fejlesztésre, a terápiára.
Hittanárként is tapasztalom a változást. 20 éve még lehetett beszélni Istenről, talán még értették. Ma már nem lehet, mert nem értik a gyerekek, nem tudják, hogy miről van szó. Aztán a szeretet szót is úgy elcsépeltük, hogy arról is nehezen lehet már beszélni. Mi az, amivel vissza lehet hozni az embert a lelkéhez? Ez a mese, mert a mese a lélekhez szól, élni tanít, mindenféle helyzetben eligazít. A meséhez kapcsolódnak, mondókák, énekek és a játék, így jött a mozgás, a mozgásterápia, mert láttam, hogy szükség van rá. Nem csak az Istenről való beszéd maradt ki a gyerekek életéből, hanem a nagymozgások is.
Most az első osztályban nagyon sok a beszédhibás gyerek és nem tudnak nyugton ülni, de ez nem az ő hibájuk. Nagyon nagy felismerés volt, amikor Panni néni történetét meghallgattam az iskolaéretlenségről: – Jaj de jó, nem én vagyok a hunyó!
Már évekkel ezelőtt kerestem valamilyen mozgásfejlesztést. Hosszú ideig nem jutottam el, képzésre, de most az online alkalmak megadták a lehetőséget. Nekem komoly segítség volt, hogy itthonról lehetett a tanfolyamot elvégezni.
Foglalkozol te is online oktatással?
Igen, de csak meseterápiával, a KMT személyes részvétel mellett folyik. Fontosnak tartom, hogy megmutassam és ki is javítsam az egyes mozdulatokat, ez online módon nehézkesebb lenne nekem.
Merre, hol lehet téged megtalálni?
Dolgozom Szegeden a Szabad Kikötőben, ez a saját helyem, ezt hoztam létre a barátnőmmel. Itt végzek mozgásfejlesztést. Sándorfalvára járok ki hittant tanítani és Kiskunfélegyházán a Borostyán házban is dolgozom. Egyéni fejlesztést végzek, vannak gyerekcsoportjaim, és csoportos fejlesztést a felnőtteknek most indítottam, melyhez folyamatosan lehet csatlakozni.
Milyen korú felnőttekre számítasz?
Életkorváltó- életmódváltó a neve, bárki csatlakozhat, főleg 50 felett várom az érdeklődőket. Ilyenkor már, az a tapasztalatom, elnehezedünk. Nem csak testben, de lélekben is váltanunk kell. Ebben szeretnék segíteni. Én is elkezdtem a tevékenységet, hiszen csak úgy működik, ha magamon is kipróbálom. Most én is nap, mint nap csinálom a feladatsort. Ez idős korban is segítség, mert az unokáinknak, gyerekeink készítjük elő „magunkat”. Ha elhanyagoljuk, mindenkire negatívan hathat a rossz állapotunk. Nem mindegy, hogy minket kell ápolni, vagy épp mi tudunk segíteni. Ennek a programnak a különlegessége a mesék és a mozgás bekapcsolása a mindennapokba.
Mire vagy a legbüszkébb a KMT-s pályádon?
Nem beszélünk hosszú időszakról, de mégis nagyon jó érzéssel tölt el, hogy volt olyan kislány, aki félelem miatt jött el hozzám, és ahogy néztem a mozgását, vékony volt és hajlékony. Nem látszott első látásra, hogy neki valamilyen problémája van. Ahogy haladtunk előre a meseterápiában, úgy éreztem, csináljunk akkor egy KMT felmérést, mert biztos, hogy valami más is van. Kiderült mi a gond, ez a kislány azóta iskolás, sikerrel vette az akadályokat. Piros pontjai vannak, szeret iskolába járni, az anyukája boldog, hogy nagyon sokat segített a torna. Sőt! Az édesanya is csinálta vele és ő is arról számolt be, hogy ez teljesen megváltoztatta az életét! Sokat javult a koncentrációja, és a memóriája.
Egy kisfiú, akit szintén szorongással érkezett és 3 hónapja tornázik és mesékkel erősítem. Icipici rajzokat készített, amikor megérkezett és hátat fordított, alig beszélt. Most betölti a rajzlapot és már felmászott a létrán legyőzve a félelmét, és sokat beszél. Egy másik fiú, aki 13 betűt tévesztett, a mozgás fejlesztés és a logopédia hatására már határozottan lehet látni, és hallani, hogy mennyit fejlődött.
Mi segít a legjobban hozzá, hogy profi szinten végezd a munkád?
A mese és a mozgás összekapcsolása, és az, hogy hittanár is vagyok. Én a Szenteket is behívom, amikor dolgozom, azaz imádkozom. Hagyatkozom az intuíciómra, volt már több olyan eset mikor egy mesével indulok és egy másikkal érkezem meg. Nem lehet megkerülni a spiritualitást sem. A hittanóra sem arról szól, hogy leadok egy anyagot, hanem sokkal inkább arról, hogy hogyan tudunk Istenhez és egymáshoz kapcsolódni. Az is feladat, hogy megtudjam, mi a bajod? Hogyan tudom egy kicsit a lelkedet is segíteni? Ezek mellett bízom a személyiségemben. Jókedvvel tudok magamon és a helyzeten is nevetni, ez sok mindenen átsegít, és nem adom fel.
Volt most egy nagyon vicces sztorim. Elmondtam egy mesét az ötödikeseknek, az Árkot ugró legénykét. Ebben a történetben a kisfiú, mivel nem tanították meg imádkozni, amikor hálás volt Istennek, azzal imádkozott, hogy árkot ugrott, mert mást nem tudott. A fiúkra olyan nagy hatással volt a történet, hogy azt kérték csináljuk meg. Pont jó idő volt, hát megcsináltuk! Hangosan mondták a Miatyánkot és közben ugrálták az árkot. A mozgás és az imádság összekapcsolódott, ahogyan a test és a lélek és arra tanít, hogy bármikor imádkozhatom. Azóta, már többször így imádkoztunk, én is bekapcsolódtam! Ez nagyon jó!
Milyen terveid vannak rövid, közép és hosszú távon?
Nagyon szeretném elérni, hogy a fejlesztő torna, az bekerüljön abba az iskolába, ahol én is tanítok. Oda 550 gyerek jár. Látom, hogy sok gyerekkel az a probléma, hogy iskola éretlenek, a tanító néni pedig csak szenved. Szükség lenne arra, hogy legalább hetente egyszer vagy kétszer a fejlesztő gyakorlatokat közösen végezzék a tanító nénivel és otthon is gyakoroljanak. Annyi kudarctól és kínlódástól meg lehetne őket óvni!
Szeretném azt is, hogy több csoportom legyen, mert a csoportos KMT-t is elvégeztem.
Folyamatban vannak könyveim, de az inkább a meseterápia területét érinti, bár szeretném továbbra is ötvözni mindkettőt. Van egy mese, ami tökéletesen leképezi a mozgásterápiát, aminek már megtaláltam a keleti hasonlóját.
Egy király feleségül vett egy lányt és elvitte megmutatni a birtokot és közben minden madarat lelőtt, ami elébük került. Az asszony persze nem dicsérte meg. Azt mondta a királynak, miért dicsértelek volna meg? Gyakorlat teszi mesterré az embert. Ezen a király megsértődött, úgyhogy mire a palotához visszaértek, haragjában elzavarta a feleségét. Az asszony csak azt kérte, hogy egy tehenet, magával vihessen. Elvitte a tehenet egy barlangba, ahol a tehén megellett. Az asszony minden reggel felvette a nyakába a kisborjút és felvitte a hegyre és le is hozta. Egy év telt el és a borjú már szép nagyra megnőtt, az asszony mégis fel tudta vinni a hegyre a nyakában. Mikor találkozott megint a királlyal és az nem értette, hogy hogy tudja felvinni a hatalmas állatot, csak annyit mondott: Gyakorlat teszi a mestert emberré! Jó lett a vége, újra a palotába vitte a király a felségét és boldogan éltek, amíg meg nem haltak.
A lélek gyakran készen áll, hogy tornázzon, de a test erőtlen ahhoz, hogy minden nap végig csinálja a gyakorlatokat. Minden nap hozzá kell tenni azt a kicsit, akkor nagy dolgokat lehet elérni.
Az életcélom az, hogy segíteni tudjak. Szenvedő, unatkozó gyerekek helyett, boldog, vidám egymásra figyelő gyerekeket és felnőtteket szeretnék!
Megvan a feladat és meg lehet valósítani!