Hogyan javítsuk gyermekünk figyelmét?

Hogyan javítsuk gyermekünk figyelmét?

A gyerekek, akiknek nehéz koncentrálniuk, nyugtalannak és türelmetlennek tűnnek. Könnyen elterelődik a figyelmük, nehezen tudnak egy dologra összpontosítani. Az iskolában ez gyakran hátrányba hozza őket. Azonban nem minden koncentrációs nehézség esetén van szükség fejlesztésre, hiszen a koncentráció és a szelektív figyelem azok a dolgok, amelyeket a gyermeknek meg kell tanulnia.

Miről is van szó?

A koncentrációs problémák manapság egyre gyakoribbak a gyermekek körében. Ennek nem kell mindig komoly problémának vagy rendellenességnek lennie, ami rögtön azt jelentené, hogy nagy baj van a gyermekünkkel.

Szakmai segítséget a már nem elviselhető stressz vagy iskolai problémák – iskolafóbia – esetén kell és érdemes kérni.

Elképzelhető, hogy gyermekünknek enyhe koncentrációs problémái vannak, így elegendő lehet a mindennapi élet átalakítása vagy apró gyakorlatok elvégzése.

Fontos, hogy ne büntessük a koncentrációs nehézségekkel küzdő gyerekeket! Gyakran ők maguk szenvednek a legjobban ettől a helyzettől.

Koncentrációs nehézség

Az iskolában egy fogadó órán vagy egy személyes találkozó során derült ki számodra, hogy gyermekednek nehézségei vannak a koncentrációval? Lehet, hogy otthon is észrevetted már?

Nézzük meg, hogy milyen viselkedés utalhat arra, hogy gyermeked több odafigyelést igényel:

  • nem tud kellő ideig figyelni
  • feledékeny és nyugtalan
  • olyan feladatokat és tevékenységeket kezd, amelyeket nem fejez be
  • könnyen elkalandozik
  • reagál a környezet minden lehetséges ingerére, ami folyamatosan elvonja figyelmét
  • néha csak álmodozva ül, mintha nem is ott lenne

A gyermeknek nehéz minden figyelmét egy tevékenységre irányítani, és folyamatosan érdeklődni, motiváltnak maradni és lelkesedni valami iránt. Nehéz ez akkor is, ha a figyelem zavaraival kapcsolatos viselkedésformák nem mindennaposak. Szülőként vagy pedagógusként jó idegekre és türelemre van szükségünk, hogy ne haragudjunk, és ne bosszankodjunk folyamatosan. Ismerjük fel, hogy a gyermek látszólagos érdektelensége nem rosszindulatból fakad, hanem abból, hogy valódi nehézségei vannak a koncentrációval.

Hogyan képzelhetjük el a figyelemzavart?

Képzeljünk el egy teljesen elsötétített szobát. A szoba közepén egy szék van, amit reflektorral világítunk meg. Amikor belépünk ebbe a szobába, csak a széket látjuk, a szoba többi része sötét. Persze lehet, hogy vannak más izgalmas dolgok is a szobában, de nem érdekel minket, mert csak a székre összpontosítjuk a figyelmünk. Ha azonban nehezen tudunk koncentrálni, akkor számunkra nemcsak a szék, hanem az egész szoba is megvilágított. Ez azt jelenti, hogy a széken kívül minden mást is érzékelhetünk, és érzékelünk is, nehezebb csak a székre koncentrálnunk. Újra és újra meg kell magunk erőltetni, hogy kizárjuk a többi dolgot, és kizárólag csak a széket lássuk.

Mikor válnak problémássá a figyelem zavarai?

Mint az élet minden területén annyi minden másnak, a koncentráció nehézségeinek is spektruma van, amely az abszolút figyelmetlenség és az enyhe figyelemproblémák között helyezkedik el.

Elvileg a figyelemzavar kifejezés nem jelent mást, mint annak a képességnek a gyengeségét vagy gyengülését, hogy egy bizonyos képességet, tevékenységet irányítsunk vagy megtartsunk.

Egy ilyen rendellenesség általában akkor válik nehézzé, ha negatív következményekkel jár. Egy gyermek számára ez elsősorban azt jelenti, hogy a mindennapi iskolai élet minősége és az iskolai teljesítménye romlik. Ebben az esetben segítenünk kell a gyermeket koncentrációjának javításában.

Így működik a koncentráció

Még akkor is, ha gyerekekkel foglalkozunk, nekünk, felnőtteknek sem mindig könnyű nyugodtnak maradni. Különösen akkor, ha a gyermek nem követi kéréseinket, és csak a saját véleményéhez ragaszkodik. Vigyázzunk, kerüljük a hangos vitákat, kiabálásokat és a büntetéssel való fenyegetéseket. Rövidtávon sikeresek lehetünk, de lényegében nem oldjuk meg a problémát. A koncentrációs zavarral küzdő gyermekek nem szándékosan figyelmetlenek, gyakran ők szenvednek ettől a leginkább. Szeretnének sokkal jobban teljesíteni, de egyszerűen nem tudják ezt megtenni. Nem szabad elfelejteni, hogy egy ilyen állandó fókuszváltás nagyon kimerítő lehet, ezért nem szabad további stresszt felhalmozni és nyomást gyakorolni.

Sokkal fontosabb feladatunk a gyermek segítése. Legtöbbször ez nem olyan nehéz, és sok fókuszálatlan gyermeknek már néhány trükkel vagy a mindennapi élet megváltoztatásával lehet segíteni. A fő cél itt a gyermek tanulási környezetének és viselkedésének javítása, hogy a jövőben teljes mértékben ki tudják használni a bennük rejlő lehetőségeket. Természetesen vannak olyan esetek is, amikor ez önmagában nem elegendő, és orvosi segítségre és speciális támogató programokra van szükség. Ilyen lenne például az ADHD (figyelemhiányos zavar).


Beszélj úgy, hogy könnyen megértse!

A gyerekeknek meg kell tanulniuk megbirkózni a követelményekkel és utasításokkal. Ennek semmi köze a szigorú neveléshez és a szabályokhoz, ezek egyszerűen fontos készségek a boldoguláshoz. Valakinek gyorsabban, valakinek lassabban, könnyebben és nehezebben megy a tanulás. Azok a gyermekek, akik nehezen tudnak koncentrálni, fontos, hogy valóban megértsék, mit kérnek tőlük. Ezért világosan és pontosan kell beszélned, a rejtett utalások túl sok teret hagynak a félreértéseknek. Győződj meg arról is, hogy a gyermek valóban megértette, mit szeretnél; ezt könnyen ellenőrizheted kérdéssel. Mire is gondolok? „Ha befejezted a játékot, csináld meg a házi feladatod!” Helyette inkább: „Ma 14:00 órakor ülj le az asztalodhoz és csináld meg a házi feladatod”. Nagyon fontos az is, hogy ellenőrizd a kérésed betartását, és szükség esetén ismét emlékeztesd a gyermeket. Nem kell egész nap a feladatival foglalkoznia, de egy bizonyos rutin segíthet a figyelmetlen gyermekeknek. Ha vannak olyan fix pontok, amikor tudja, hogy mit kell tennie, minimalizálja a lehetőségét annak, hogy folyamatosan kitérjen és mást csináljon.

A tanulási környezet, mint fontos tényező

Ha a koncentrált és nyugodt munkát szeretnéd ösztönözni olyan gyerekekkel, a megfelelő munkakörnyezet elengedhetetlen. Magától értetődik, hogy fontos az alacsony ingerű környezet, amit nem mindig könnyű megvalósítani. Különösen az osztályban, ahol együtt kell tanulni másokkal, és ez önmagában zavaró tényező lehet. És otthon sem könnyebb a helyzet, ahol az íróasztal általában a gyerekszobában van, ahol csábító alternatív lehetőségek hada áll rendelkezésre.

Segíthet, ha a gyerek a konyhába vagy az étkezőbe ül, feltéve, hogy ott zavartalanul tevékenykedhet. Az is segíthet, ha mindig ugyanott ül, ez ismét rutint közvetít.

Az osztályteremben például ne üljön az ablak mellé, egyes esetekben az is megfontolandó, hogy a gyermek padszomszéd nélkül, egyedül üljön. A megfelelő koncentrációt elősegítheti a rendezett íróasztal, elegendő fény és egy kényelmes szék is. Semmi se legyen az asztalon, ami nem szükséges a feladatok elvégzéséhez. A szünetekben fontos az evés és ivás. Az is hasznos, ha rövid a munkaidő, és gyakran szüneteket tartanak közöttük. Egy munkaegység nem tarthat egyszerre egy óránál tovább.

Mit lehet még tenni? Partneroldalunkon 13+1 ötletet találsz!

 

Forrás: https://www.netpapa.de/schule/kinder-helfen-konzentration-zu-verbessern/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük