Nem beszél? Miért nem beszél?
Számos oka lehet annak, ha gyermeked (még) nem beszél. Aggodalomra semmi ok, de összeszedtünk néhány dolgot, amit jó, ha tudsz a beszéd fejlődéséről.
Számos oka lehet annak, ha gyermeked (még) nem beszél. Aggodalomra semmi ok, de összeszedtünk néhány dolgot, amit jó, ha tudsz a beszéd fejlődéséről.
A koncentrációs problémák manapság egyre gyakoribbak a gyermekek körében. Ennek nem kell mindig komoly problémának vagy rendellenességnek lennie, ami rögtön azt jelentené, hogy nagy baj van a gyermekünkkel.
Mit csinál az idegrendszerünk, ha alszunk? És mit, ha nem?
Ha minden a természetes menetében halad, és fáradtak vagyunk, a szervezetünk automatikusan alvás üzemmódba kapcsol. Amint az alvás különböző okoknál fogva problémává válik, minden ezzel – tehát a nem alvással – kapcsolatos érzelem, mozdulat, gondolat, meggyőződés a téma köré „csavar” minket, mondhatni túlreprezentálja az agyunk a problémát. Ha ezen „jár” az agyunk, persze nem is tudunk elaludni.
Tudjuk és ismerjük azokat a megfigyeléseket, tapasztalatokat, szakmai munkákat, melyek alapján kijelenthetjük, hogy életünk során lehet olyan, fel nem dolgozott, a tudattalanul felbukkanó élményünk, mely bizonyos helyzetekben hátráltat minket a mindennapokban. Megmagyarázhatatlan módon testi tüneteink jelentkeznek, nem tudunk úgy helyt állni helyzetekben, ahogy szeretnénk, vagy ahogy saját magunktól elvárnánk. Szorongunk, aggódunk, fájdalmaink jelentkeznek és komolyabb esetekben meg is betegszünk.
Milyen hatással van ránk a nyaralás? Megszokás, szükséges jó? Mennyi ideig tartson? Pihenjünk úgy, hogy minden tevékenységgel felhagyunk, és csak fekszünk a nyugágyban? Töltsük a nyaralást aktívan? Miben segítenek az élmények? Miért is hagyjuk a szomszédra a macskát vagy kutyát? Minek az idegeskedés és a költséges utazás akár 1000 kilométerrel távolabb a megszokástól, a munkahelytől, a mindennapokból? Tényleg nem tudjuk magunkat kipihenni otthon a négy fal között vagy a kertben?
A gyerekek – kicsik vagy nagyok -, ha nem is teljes mértékben, de bizonyosan érzékelik, megélik az egzisztenciális problémákat is. Az ő életükben jelentősebb szerepet játszott azonban az, hogy hogyan élik meg a társaiktól való távollétet? Mi lesz a mamával és a papával? A nagyobbak legégetőbb félelmei közt sorakozik: „Hogyan fogadnak majd a többiek?” „Mi fog történni a suliban?” „Lehet így érettségizni?” „Lesz egyáltalán érettségi?”. „Hogy lesznek így barátaim?”